FANDOM

Edenia – wymiar występujący w całej serii. Oficjalnie pojawia się bardzo rzadko w częściach z gier, jest tylko wspominana przez poszczególne postacie (najczęściej przez Kitanę), a jedna z niewielu lokacji wymiaru to Desert Jade. Tylko w niektórych komiksach zostaje ukazana Edenia.

Historia w serii Edytuj

W pierwszej części nie zostaje wymieniona z przyczyny tego, że nie występuje żaden jego mieszkaniec. W drugiej cześci pojawia się Kitana - księżniczka Edenii i teoretycznie Jade. Zostaje w tej części również wspomniane że wymiar został podbity. W trzeciej części pojawia się była królowa Edenii - Sindel i po raz pierwszy pojawia się jedna z lokacji Edenii - Desert Jade (Pustynia Jade). W Ultimate pojawia się Jade, a w Trilogy - Rain, samozwanczy "książę Edenii". W Mortal Kombat 4 przybywa Tanya, zaś w Mortal Kombat: Armageddon Taven i Daegon.

Historia Edytuj

Edenia od wielu tysięcy lat żyła w harmonii. Panowana była przez króla Jerroda i królową Sindel, którzy rządzili wymiarem sprawiedliwie i uczciwie. Potem na świat przyszła ich córka - Kitana, zostająca księżniczką Edenii. Po jej narodzinach do Edenii wdarli się Shang Tsung i Shao Kahn, który podczas spisku zabili Jerroda i zmuszają Sindel do ślubu z Imperatorem oraz zostając ojczymem (oficjalnie ojcem) Kitany. Tak oto Edenia zostaje podbita.

Niedługo później ktoś zostawił mu małą dziewczynkę, o imieniu Jade. Imperator przygarnął ją i zaczął ją szkolić wraz z Kitaną (które się zaprzyjazniły) na zabójczynie. Kiedy kobiety dorosły, Shao Kahn zagroził Jade, że będzie musiała w krótkim oczekiwanym czasie zabić swoją przyjaciółkę. Później matka księżniczki z niewiadomych przyczyn popełnia samobójstwo i zostaje pochowana na pustyni.

Wiele setek lat później Shao Kahn zamierza przejąć władzę nad Wymiarem Ziemskim. Starsi bogowie nie zgadzają się na to i organizują specjalne igrzyska Mortal Kombat, zaś ukończenie 10-tego turnieju pozwoli na podbicie Ziemii, a w innym przypadku przegranej walki o wymiar. Na turniej zostają wysłane Kitana i Jade, które na początku turnieju są po prostu obserwatorkami, bądź będą wysyłane na niemałe zlecenia...

Świat Edytuj

Edenia przypomina w olbrzymim stopniu Wymiar Ziemski - cała fauna i flora pojawia się zarówno w Eatherrealm, jak i na Edenii. W świecie występuje praktycznie wieczna wiosna, z dość często występującymi opadami. Świat jest bardzo duży i obszerny. Najbardziej znaną lokacją w całej serii i jedyną jest Desert Jade - pustynia, w którym została pochowana królowa Sindel, a także w tym miejscu został zakopany w piasku Cyrax. Innym praktycznie jedynie miejscem występującym w komiksach jest pałac, gdzie urzedują najważniejsi mieszkańcy.

Mieszkańcy Edytuj

Mieszkańcami krainy są Edeńczycy. Przypominają oni z wyglądu zwykłych ludzi, jednak najważniejsze co różni ich od ludzi z Ziemi to długowieczność, którą zwykły Edeńczyk może liczyć nawet kilkadziesiąt tysięcy lat życia. Nieznacznie również Edeńczycy wykazują się pięknym wyglądem, nawet w starszym wieku. Kultura mieszkańców Edenii również się różni od ziemskich kuzynów.

W Edenii występuje funkcja kasty. Dzielą się na szlacheckich edeńczyków, u których występują wysokie prawa i funkcje oraz zwykłych Edeńczyków, mających niewielkie wpływy i znaczenie jednak są traktowani z szacunkiem. Panuje w wymiarze monarchia - rządzi król i królowa, jednakże różnią się niewiele więcej od monarchii w czasach historycznych na Ziemi.

Najważniejsi Edeńczycy: Edytuj

  • Jerrod - postać bardzo rzadko wspominana w serii gier. Były król Edenii, mąż Sindel i biologiczny ojciec Kitany. Został zabity przez Shao Kahna, co automatycznie spowodowało, że został zapomniany przez wszystkich jego bliskich.
  • Sindel - królowa Edenii, była żona Jerroda i matka Kitany. Po podbiciu wymiaru przez Shao Kahna i zlikwidowaniu jej męża została przymuszona do ślubu z agresorem, przez co został ojcem Kitany. Bliżej nieokreślonym momencie popełniła samobójstwo i została pochowana na pustyni. Potem została wskrzeszona przez Quan Chi kontrolowana do zabicia obrońców Ziemi, wraz z własną córką. Została zabita przez Nightwolfa i wskrzeszona ponownie przez Quan Chi jako upiór.
  • Kitana - księżniczka Edenii, a także córka Sindel i pasierbica Shao Kahna. Jej biologiczny ojciec - Jerrod - został zabity przez jej ojczyma, gdy była jeszcze mała. Dorastając cały czas chciała znać prawdę, a po samobójstwie matki i wyjawieniu prawdy o jej prawdziwym ojcu, przyłączyła się do obrońców wymiaru ziemskiego. Zginęła przez wskrzeszoną własną matką, po czym powstała jako sługa-upiór dla Quan Chi. Po jego śmierci, wraz z Liu Kangiem została cesarzową czeluści.

Pozostali: Edytuj

  • Jade - przyjaciółka i strażniczka Kitany. Dorastała wraz z księżniczką ucząc się jako wojowniczki. Została podarowana przez Shao Kahna, gdy była ledwo niemowlęciem. Została wynajęta przez imperatora o to, by w nieoczekiwanym czasie i w razie komplikacji, zabić własną przyjaciółkę. Jade jest także jednym z dowódczyń wojsk Pozaświata, lecz kiedy Kitana została pojmana to wspólnie z nią po jej uwolnieniu dołączyła do obrony Ziemi, gdzie zginęła przez Sindel, a następnie została wskrzeszona jako upiór przez Quan Chi.
  • Rain - samozwańczy książę Edenii. Dowodził jednymi z buntowniczych wojsk oporu, lecz kiedy odmówili mu nadania mu przywództwa zdradza ich na rzecz Shao Kahna. Potem współpracował z Mileeną przeciw rządom Kotal Kahna, stając się jednym z ważnych członków.
  • Tanya - zdrajczyni własnego domu. Przyłączyła się z Shinnokiem i Quan Chi, a w alternatywnej rzeczywistości współpracuje z Mileeną przeciw Kotal Kahnowi.
  • Taven - pojawia się w Mortal Kombat: Armageddon.
  • Daegon - pojawia się w Mortal Kombat: Armageddon.

Ciekawostki Edytuj

  • Nazwa Edenia wywodzi się od biblijnego ogrodu Eden - raju, który w pewnym sensie zostaje ukazany także w wymiarze.
  • Edenia słynie z wyrabianych przez ich mieszkańców pysznych ciastek.
  • Teoretycznie to również i Mileena jest edenianką, bowiem została stworzona na wzór Kitany i nawet nosi typowy strój dla edeńczyków. Nie zostało to jednak potwierdzone, w końcu jest w połowie tarkatanem.